Week twee.

21 mei 2014 - Maubeuge, Frankrijk

Nou we zullen maar weer eens iets typen over de tweede week. Dat is weer even geleden maar gelukkig houd ik het voor mezelf goed bij. Dit is touwens lastig typen op een azerty toetsenbord dus er kunnen spelfouten in voor komen:p

Dag 8 Werchter-Sterrebeek 28km

Vandaag langzaam aan in de stacaravan opgestaan, om vervolgens de stacaravan op te ruimen en door te lopen richting brussel. De eerste behoorlijk lange tocht waarin ook het landschap heuvelachtig begint te worden. Vandaag maar weinig van het landschap gezien, omdat je als een halve zombie met muziek op verder loopt net je verstand op 0. En dan komt er nog een fanatieke wielrenner naast ons fietsen, die blijkbaar ook de camino heeft gelopen om te zeggen hoe het moet. En komt ons even zeggen dat je minimaal 35 kilometer moet lopen per dag. Wij moeten helemaal niks:)

Dag 9 Sterrebeek- Brussel 15 km

Weer verder naar brussel de eerste mijlpijl, mooie stad hoor en we hadden een prima hotel voor weinig geld. Even manneke pis opgezocht waar het vol zat met leipe Aziaten. Vervolgens op zoek naar Janneke pis, die hadden we vrij snel gevonden. Maar nog beter is dat we tegenover janneke pis, een kroeg vonden waar ze de meeste bieren ter wereld schenken. Daar heel de avond gezeten en bier gedronken met Amerikanen, Canadezen, Spanjaarden, Fransen, en Belgen. Zo ontmoet je nog eens veel culturen op 1 avond. Vervolgens door onze twee belgse vrienden (waarvan ik ondertussen de namen ben vergeten)  meegenomen worden naar een Brusselse friettent. Om daar vervolgens een stokbrood met friet, ui, hamburger en veul saus te eten, beter dan kebab na het stappen! Was een gezellige avond.

Dag 10 Brussel- Huizingen 17km

Brak! Gelukkig hadden we een goed ontbijt van het hotel, met veel koffie:) Vandaag verschenen de eerste aanwijzingen, dat we op de juiste richting zitten naar santiago. Overal verschenen schelpen met pijlen er onder die ons in de goede richting wezen. Dat is makkelijk navigeren zo, net een speurtocht voor grote mensen dit, maar dan een hele lange. Helaas was de canping in beersel al 3 jaar gesloten, en moesten we een stuk verder lopen. En als je brak bent dan is elke kilometer er 1 teveel.

Dag 11 Huizingen - Ittre 13 km.

Deze dag begon met aardig wat harde knallen van het onweer, gelukkig zaten we toen net te schuilen. Vandaag door het beroemde hallerbos gelopen, dat beroemd staat om alle hyacinten die er groeien. Helaas was de bloeitijd eind april en hebben we dit net gemist. Vandaag de GR route gevolgd die ons dwars door weilanden stuurde tussen de koeien. En sommige wegen waren niet eens meer begaanbaar, naar dat hield ons niet tegen. Daarna nog op en locale markt proviand gehaald, waar we een gratis verse zalmsalade kregen van de visboer omdat we pelgrims zijn. We sliepen deze nacht op een hele verpauperde camping zonder receptie of mensen, achjaa als niemand wil dat wij betalen:) Wel de hele avond in het toiletgebouw gezeten om de telefoon op te laden, gelukkig hadden we een film om te kijken.

Dag 12 Ittre - Ry ternel 21 km

Pff dat goede voornemen om voor 10 uur aan te lopen faalt nog elke dag. Deze avond kwamen Ruben, Paul en Ruud ons opzoeken. En hadden drie koelboxen vol met bier en ijsklontjes bij, goed gedaan mannen:) Gezellige avond gehad met een vuurtje gestookt in een oude wasbak.

Dag 13 Ry ternel - Chareloi 8 km

We wilden vandaag eigenlijk een rustdag, na zo'n avond. Helaas ging dit niet op deze camping omdat we de camping zo snel mogelijk wilde verlaten. We hadden namelijk een heel stuk grasveld weggeschroeid met ons kampvuur, oeps. Vervolgens gevlucht naar chareloi en dan maar in een hotelletje. Het formule 1 hotel, wat een schrale bedoeling, alles ruikt naar rookt. De douche die meer op een hoge druk spuit leek. Maar toch nog een rustdag gehad.

Dag 14 Chareloi - Thuin 33 km

Als een speer het formule 1 hotel verlaten na een "onbeperkt" buffet... Door naar thuin, lange tocht gelopen door een mooi bos met STEILE heuvels. In de bossen hoorde we in de verte al allemaal trommels die we niet konden verklaren. Maar toen we thuin in liepen werd er al snel duidelijk wat er aan de hand was. Het was feest! en niet zomaar een feestje maar het grootste feest van het jaar. Een soort van carnaval ofzo. Wij een paar biertjes pakken op het terras om het feestgebruis te bekijken, rare bedoeling allemaal groepen met trommels en fluiten van kroeg naar kroeg marcheerde. Wij een beetje proberen te vragen wat er te doen was, maar op de vraag "parle vous francais" was het antwoord constant "NO!". Totdat iemand ons in het engels vroeg of we opzoek waren naar een refugio. Toen we hem vertelde wat we aan het doen waren, nam hij ons mee naar het huis van zijn vriend. Eenmaal daar werden we naar de tuin geleid, waar een flinke bbq bezig was. We mochten daar wel in de tuin kamperen van de eigenaar. Wij met die belgen mee naar het pleinm waar ze al gelijk zeiden dat wij niks hoefde te betalen (dikke prima). Heel de avond bier en sterke drank gekregen van alle mensen. Waarna we een tocht moesten gaan lopen met heel het dorp met brandende fakkels. Blijkbaar is het heel veilig om een beschonk endorp met brandende fakkels door de straten te laten marcheren. We liepen er bij als een 3 jarig kind dat voor het eerst een sterretje mocht vasthouden. Uiteindelijk naar bed maar waren we te zat om de tent op zetten. uiteindelijk mochten we binnen slapen als we beloofde nog een nacht te blijven. Dus luchtbed opgeblazen en vervolgens weer mee met simon de stad in, ik had nog geen zin om te slapen. Heel de avond in de kroeg maar wat daar allemaal nog gebeurd is, is een beetje een waas;)

1. Loes:
    21 mei 2014
    Zo maak je nog eens wat mee! Veel plezier en tot het volgende avontuur.
    Groetjes Frits en Loes
  2. Je moeder:
    21 mei 2014
    Hartstikke aardige lui daar in Thuin, dan wil je wel een dagje extra blijven. Lijkt me erg gezellig. Jullie hebben veel aanspraak daar en evenzo veel bier gedronken volgens mij.
    Dan maar wat minder kilometertjes de volgende dag! Geniet er van en we wachten op je volgende verhaal!!
  3. Ellen:
    21 mei 2014
    Mooi om zoveel bijzondere mensen te ontmoeten, en gratis bier en onderdak, tja dat is natuurlijk top.
    Het weer is ook goed nu ach af en toe n buitje, jullie vinden altijd eel weer ergens n kroegje haha.
    Veel plezier nog en tot snel
  4. Séverine:
    22 mei 2014
    You forgot two pairs of socks !!! if you're read this message on time and if you're not too far, I can reach you to give you them back !!!
  5. Dion:
    22 mei 2014
    Zorg dat je 14 juli ook een leuk dorpje/stadje regelt in Frankrijk, altijd feest.
  6. Rick van Eijck:
    22 mei 2014
    Altijd gedacht dat de camino een saaie eenzame tocht was. Maar jullie verslag bewijst het tegendeel. En tumbs up voor de mensen uit thuin
  7. Noreen:
    23 mei 2014
    Mooi om te lezen dat de tocht zoveel verrassingen met zich meebrengt
    Maar ik hoor nog niks over zere poten en blaren...hoe ken de nou.
  8. Annette van de Ven:
    25 mei 2014
    Weer leuk om jullie reisverslag te lezen, volgens mij hebben jullie het super naar jullie zin daar in het buitenland. Als jullie steeds dorpjes met feestjes tegenkomen en dan ook nog eens 2 dagen te blijven zijn jullie op het eind van 2014 wel in Santiago aangekomen. Nog veel veilige en gezellige km's.